אל תגלה \\ אריאל שרפר | דעה

אריאל שרפר 1 Comment on אל תגלה \\ אריאל שרפר | דעה

בעקבות פרשת של מעצר שני תיירים ישראלים בטורקיה שהסתיימה לאחר התערבויות של מספר גורמים בישראל, וסיבוכים בהברחתם לארץ באישון-לילה | מוגש לקוראים מדריך קצר וחיוני להסוואת ארץ מוצאם ביציאתם לרחבי העולם ובסופו עצה טובה לכל ישראלי להישאר בבית ולנפוש בארץ | הפינה "אמרי שרפר"- מכילה בתוכה משחקי מילים אקטואליים לסיכומו של השבוע- השבוע מילים משונות בעברית ובשפות משונות אחרות

אריאל שרפר צילום: טליה קניג
17:38
26.04.24
אבי יעקב No Comments on בחזור הביתה: השר בן גביר נפצע בהתהפכות רכבו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

סוף  טוב מבלי מחשבה תחילה

פרשת מעצרם בטורקיה של בני הזוג אוקנין ממודיעין שהלכה והסתבכה מיום שישי שעבר וב"ה הגיעה לסיומה בשלום בנחיתתם של השניים בארץ ובפגישה מרגשת עם ילדיהם ובני משפחתם שנלחמו לשחרורם- העלתה מחדש מחשבות על הסכנות הרבות האורבות לאלו מבני ישראל המחליטים לצאת לגלות מבחירה חופשית או מכורח המציאות ולא מבינים עדיין שלא כל המדינות בעולם אוהבות את הרעיון שיש ליהודים מדינה ושמה ישראל ולא כל האנשים מחייכים אדיבים ומבינים כשהישראלים מצלמים אותם או את הבתים שלהם ושולחים לחבריהם עם סימון מיוחד כדי שידעו מה הם רואים, ומה לעשות שיש בעולם משוגעים שיחליטו שהם מרגלים.

בניגוד לסיפור המקראי המפורסם על התרגיל המתוחכם והמתמשך שעשה יוסף לאחיו כדי להחזיר אותם בתשובה שכללה גם כן חשדות בריגול מעצרים והפרדת אחים זה מזה והאשמה בגנבה מהמשנה למלך עד הסוף הטוב ואיחוד המשפחות- מפרשת מעצר הישראלים בטורקיה אין הרבה מה ללמוד למעט העובדה שטרם הופנמה כראוי על ידי התייר הישראלי הממוצע והיא שביציאה מחוץ לגבולות הארץ חובה להפעיל את הכלל היהודי הידוע "סוף מעשה במחשבה תחילה" ולא לעשות דברים שאולי נראים למטייל התמים מישראל כפעולה פשוטה ולגיטימית אך בעיני המארח העוין עלולים להפוך לפרשה מתוקשרת ומסובכת שכרוכה בהרבה אי-נעימות, כאבי-ראש, לילות בלי שינה, ודאגות מיותרות של המשפחה שנשארה בארץ ומשתגעת מדאגה וחוסר ידיעה.

בשל השמחה הרבה שהשתלטה עלי למשמע הידיעה המשמחת על סיום פרשת מעצר הישראלים בטורקיה בדרך הטובה ביותר מבחינתם בבחינת ושבו בנים לגבולם בלי לשלם מחיר מוגזם לטורקי המשופם, החלטתי באופן חריג ונדיר לשנות את נושא הטור המקורי שתכננתי לכתוב ולהעבירו לשבוע הבא ב"ה, ולהעניק לקוראים מדריך קצר לטשטוש תעודת הזהות הישראלית והלאום היהודי במדינות עוינות שלצערי יש לא מעט כאלה על הכבוד המסתובב והלא תמיד יציב שאנו חיים עליו. בסוף המדריך המכיל 10 סעיפים כדי לא להביא את הסעיף לגוים יש עצה טובה לשוקלים לצאת לחו"ל שלבטח תרגיז הרבה סוכני נסיעות אבל עשויה למנוע את המשבר הבינלאומי הבא- ואם השפעתי לפחות על שניים שלא יעצרו במדינה זרה בגלל זה- והיה זה שכרי ואין צורך בתודות.

מדריך מקוצר להסוואת התייר הישראלי במדינות עוינות:

1. בהגיעך לשדה התעופה הגש בדלפק את הדרכון הזר שברשותך- רצוי פורטוגלי. אם לא נהגת בחכמה והתכוננת מראש לכל תרחיש ולמרבה הצער אין לך דרכון כזה- הצג את הדרכון הישראלי במהירות האפשרית והחבא אותו עמוק בתיק המסמכים בהחלטה אישית נחרצת שלא להוציא אותו בכלל אם אתה לא חייב.

2. אל תתעקש להעלות למטוס ולו מעטפה אחת מעבר למשקל המותר ואל תתווכח עם הפקידים בנמל התעופה שמסבירים לך מה מותר לקחת אתך. עדיף שתחייך ותשתוק בלי לחרוק שיניים וכך תפחית את הסיכוי להיות מזוהה כתייר ישראלי ממורמר.

3. במטוס- אל תבקש להחליף מקום, אל תנהל יותר מדי שיחות עם צוות הטיסה, אל תתלונן על מה שקיבלת, ואל תקנה שום דבר מהמוצרים הפטורים ממכס! אם לא זכית במושב ליד החלון ואין לך אפשרות לבהות החוצה, נעץ עיניים בנקודה דמיונית בחלל המטוס וחשוב על כל התרחישים הכי גרועים שיכולים לקרות לך בחו"ל. אם אתה יסודי זה יעזור לך להעביר את הטיסה  ואם לא- תמיד תוכל לבחור ערוץ מוזיקה מרגיעה באוזניות ולישון.

4. לאחר הנחיתה אל תדבר עברית בשום אופן גם אם מעט האנגלית שאתה כן יודע לא מובנת אפילו לעצמך. שליטה בסיסית בערבית יכולה להוות יתרון גדול במדינות רבות אלא אם כן יש לך מה שמכונה בקוד הפנימי של אנשי המודיעין "חזות ים-תיכונית עוינת" ותיק גדול מדי עם שעון מתקתק בתוכו. עדיף לאמץ זמנית שפת ג'יבריש זרה ולא מובנת ולהיעזר באדם נוסף עם שליטה מעולה באנגלית שישמש כמתורגמן. חשוב לזכור שאסור להתעצבן שהמזוודות מתעכבות, אסור לקטר על מזג האוויר או להתרגז מאי הבנת השלטים שמכוונים ליציאה. הדבר הכי חשוב שצריך לזכור לאורך כל השהות בחו"ל- לא לצעוק לעולם! הצעקנים מזוהים מיד כישראלים ולכן הם בד"כ מעוכבים אוטומטית לחקירה בחדר נפרד כבר בשלב הראשון של הכניסה למדינה. עברת אותו בשלום? התחלת ברגל ימין!

5. לפני צאתך משדה התעופה לשדה הקרב שבחוץ אל תשכח לקנות מצלמת כיס חד-פעמית לתיירים ומיד לאחר רכישתה לכבות את הטלפון הנייד ולהשתמש בו רק במקרה חירום. הטלפון הוא אמצעי מעקב אחריך גם כשהוא כבוי והניסיון המר מהעבר מלמד שכשאתה משתמש בו כדי לצלם תמונה פשוטה תוכל במהירות למצוא עצמך במצב לא פשוט מאחורי סורג ובריח ועם מדינה שלמה שמנסה להבין מה חשבת לעצמך ששלחת את התמונה לחברים ואף סימנת בה יעד אסטרטגי רגיש(אולי כדי שהמזל"ט הישראלי ידע בדיוק איפה לפגוע אם וכאשר יוחלט להשתמש בו כשהשקעה לטווח ארוך). עדיף לצלם כמה שפחות אנשים חפצים ומבנים גם במצלמה החד-פעמית, כי כל פעולה כזאת משגעת את הלוויין שעוקב אחריך מרגע הנחיתה בארץ זרה, וגורמת להרבה אנשים לעבוד שעות נוספות כדי לנתח את הפרסומת לגלידה שצילמת בלי סיבה מיוחדת. אם יש בתיק מצלמה מקצועית החבא אותה בתחתית כפולה מתחת לבגדים ואל תעז לחשוף אותה בכלל כי במצב הרגיש הנוכחי יש כלל ידוע שכל תייר עם מצלמה שאינה בטלפון הוא מרגל פוטנציאלי עם או בלי ידיעתו.

6. בהגעה למלון אל תבקש להחליף חדר, אל תתווכח עם פקידי הקבלה, ואל תתקשר או תעשה את עצמך מתקשר לחברת הנסיעות כדי לצעוק ולהתלונן לפקיד על השירות הגרוע שאתה מקבל בניגוד לכל ההבטחות היפות שניתנו לך כשהזמנת את הנופש מראש. השתדל למעט לצאת מהחדר או ליצור קשרים עם אחרים. אל תתקשר לקבלה אף פעם!

7. בכל יציאה לסיור במרחב הפתוח לא לשכוח משקפי שמש גם ביום מעונן ועדיף להצטרף לקבוצה גדולה של תיירים שאפשר בקלות להיעלם ביניהם. אסור ללבוש חולצה עם הדפס בעברית ובטח שלא להיתפס ברחוב עם כיפת ברסלב או כיפה בוכרית, חל איסור על לבישת בגדים בצבעי כחול-לבן, גברים לא יוציאו ציציות מחוץ לבגדים ונשים יעברו זמנית לכובעים ופאות על פי האופנה המקומית. רצוי שיישארו רוב הזמן ליד הטלפון בחדר כדי לענות לנייד של הבעל במקרה חירום ולהתקשר לעו"ד ועו"ד אחד ליתר ביטחון כדי שיחלץ אותו מכל צרה שכן תבוא. במקרה של טיול משותף חשוב לזכור שאסור לצלם כל דבר שנראה יפה באופן חשוד למדי ופרס, וכדאי שבני-זוג ישמרו על מרחק סביר זה מזה כדי להתכונן נפשית מראש לאפשרות שאם יעצרו יפרידו ביניהם. לפני כל יציאה מהמלון חובה לוודא שהציוד החיוני נמצא בכיסים או בחגורת הכסף הנסתרת שלא יוצאים לחו"ל בלעדיה, לבדוק שמספרי החירום מעודכנים בנייד לפני שסוגרים אותו, ולומר תפילת הדרך. חשוב.

8. במסעדות ובדוכני מזון שכשרותם ידועה לכל כך שאין צורך לדבר עברית ולברר אם יש תעודה מומלץ להזמין כמה שפחות לשלם מראש גם אם זה הרבה בלי להתווכח ולהסתלק משם בהקדם האפשרי. עדיף לאכול רק במסעדת המלון כדי לא להשאיר יותר מדי עקבות ולהיכנס למצב בו בטעות תיפלט מילה מפלילה בעברית. בחנויות הייעודיות ליהודים  יש להקפיד לדבר יידיש במבטא כבד מאד, לחייך הרבה, לתת טיפ למוכר(למשל לא לאכול יותר מדי לפני כניסה לבריכה) ולהימלט משם לפני שהוא יגלה לכולם שאתם שניכם מאותו כפר-אברהם.

9. במוזיאונים ואתרים היסטוריים מפורסמים יש להירשם בספר האורחים בשמות בדויים, לשלם מחיר מלא, לא להתעכב ליד מוצגים ולא לגעת בהם! אם חלילה במקרה מישהו שואל בקול אם אתה או אתם מישראל- יש לברוח מיד ולא לעצור לקנות כלום בחנות המזכרות(בטח שלא מוצר עם איזשהו קשר לגמל)

10. בסיום החופשה יש לעשות צ'ק אאוט מהטלפון הנייד ולברוח מהמלון ממדרגות החירום, לתפוס מונית שירות עם עוד עשרה פועלים זרים לנמל התעופה, לקנות כרטיס חזור לאוזבקיסטן עם עצירה בדובאי וכרטיסים לשייט משם ליוון קפריסין ותל-אביב וליתר ביטחון להימלט מהאנייה בסירה מתנפחת באזור סיני ומשם להגיע הביתה בטרמפים. מי שלא רוצה לעשות את כל זה- שיצא מהמלון כרגיל יחזיר את הנייד לפעילות ובדרך יצלם תמונת סלפי עם הגב לשדה התעופה. מומלץ לשלוח את התמונה מיד אחרי הצילום לכמה שיותר חברים כדי שיעבירו אותה לכלי התקשורת אחרי המעצר רגע לפני העלייה למטוס.

לסיום- עצה טובה לכל המתכננים לנסוע לחו"ל בזמן הקרוב ועדיין זוכרים טוב מאד את מעצר הישראלים בטורקיה: תישארו בבית! ואם אתם ממש רוצים לנפוש קצת- יש מספיק מקומות יפים בארץ. עדיף למצוא זמן ומקום מוכר לכמה ימי חופשה ולהתנהג בחופשיות- מאשר לאבד את החירות האישית ולהסתכן במשפט לא צודק בשל צילום תמונה והפצתה ברשת הריגול החברתית הגדולה בעולם.

בכל יציאה מהארץ צריך להבטיח לעצמנו שנחזור בלי להסתבך עם החוק או להיפגע חלילה ואם רוצים שזה יקרה לא חובה לגלות למקום שאין בו תורה ויש משטרה ולא צריך לגלות לכולם מי אנחנו ומאיפה באנו כדי שנדע בוודאות בכל מצב ובכל מקום- שבעזרת השם נחזור הביתה בשלום!

 

מטוס אל על
מטוס אל על- צילום יוסי אלוני פלאש 90 ,

יוסי אלוני פלאש 90

 

"אמרי שרפר" השבוע: משחקי-לשון משולבים בעברית ושפות אחרות   

מונית למשלוח לביבות: לטקסי

נשאר בלי כסף בחו"ל: צ'ק-אין

פקודת ישיבה לחיה ברוסית: דוב-רביצה

טיסה לחו"ל עם משלחת גדולה: א-גרויסע יציאה

מטוס למגורשים מטורקיה: טורקישטה איירליינז

רוצים לבקר את המבקר? [email protected]

 



1 תגובות

מיין תגובות
  1. 1

    גר בקנדה 40 שנה ואני לא ממהר לפרסם את זהותי מגיע לישראל לפעמים פעם בשנה , ההוראות שאני חייב להכנס עם דרכון ישראלי לא הגיוניות , אני משתמש בדרכון הקנדי
    מהרע בתעודה זהוי הישראלית ? אוקי בסדר אני מחדש את הדרכון הישראלי מסכים לעבור את הטירטור אבל איפוה הזכות להצביע לבחירות בישראל ממקום מגורי ? ערבי ישראל המוסלמים מצביעים והם לא מסתירים את רצונם לחיסול המדינה וישראלים שגרים בחול אין אפשרות לבחור , זה הגיוני ? חשבתי שחשוב לשמור על רוב יהודי בכנסת ישראל ?